Yrityskaupoilla on muutama klassinen sudenkuoppa, mitkä on mahdollista kiertää, mikäli ne tiedostaa hyvissä ajoin jo ennen yrityskaupoille lähtöä. Lue tästä vinkit, mitä tulee ottaa huomioon ja mitä taas välttää, kun halutaan saada paras mahdollinen lopputulos yrityskaupoissa!
Kohdeyrityksen arvo
Hyvin useasti keskustelut yrityskaupasta eivät etene neuvotteluihin saakka, koska osapuolten näkemykset yrityksen hinnasta ovat kaukana toisistaan. Reseptinä tähän on käydä avointa keskustelua ja perustella, mihin hintanäkemykset perustuvat. Tämän kautta aloitetaan rakentavat neuvottelut. Useimmiten paras lopputulos syntyykin rauhallisten ja rakentavien keskustelujen äärellä. Yhteinen näkemys löytyy useimmiten hyvinkin nopeasti.
Huolellinen valmistelu
Valmistautuminen yrityskauppaan on tärkeässä roolissa onnistumisen kannalta. Myyjän roolissa on hyvin tärkeää olla valmistautunut toimittamaan materiaaleja ja vastauksia nopealla aikataululla. Tämä johtuu siitä, että ostajalla saattaa olla hyvinkin rajallinen aikaikkuna, jolloin voi yrityskauppoja toteuttaa. Pitkittynyt neuvottelu voi monesti ajaa mahdollisen myynnin romukoppaan. Ostajan on myös tärkeää olla valmistautunut ostamaan kohdeyritys. Yleisin tilanne on se, että myyjä neuvottelee useamman tahon kanssa samaan aikaan, ja päätös kenen kanssa viimeistä tanssia lähdetään suorittamaan, tehdään useasti tarjousten perusteella. Ostaja tekee siis huolellisesti laaditun tarjouksen yrityksestä. Onkin hyvä pitää mielessä; minkälaisen tarjouksen haluaisit itse saada myyjänä?
Rehellisyys ja avoimuus
Yrityskauppa on erittäin herkkä laji, joten elintärkeää onnistuneeseen lopputulemaan on käydä rehellistä ja avointa keskustelua. Jos toisella osapuolella tulee vähänkin tuntuma siitä, että kaikkea ei nyt kerrota tai jatkuvasti joutuu kaivamaan vastausta, ei käytetty aika johda mihinkään. Tällöin epäluottamus saattaa ottaa vallan ja vain itse yritys voi harvemmin pelastaa tilanteen.
Sudenkuoppien välttämiseksi; määritä yrityksesi arvo ammattilaisten kanssa, valmistaudu yrityskauppaan niin henkisellä tasolla kuin konkreettisestikin ja pyri aina avoimeen keskusteluun. Herlevi Holding tarjoaa mm. ilmaisia arvonmääritys- ja myytävyysanalyyseja, millä pääset lennokkaaseen starttiin yrityskaupoissasi. Lue lisää Herlevi-Holding.fi.
Yrityskaupan sudenkuopat
Yrityskaupoilla on muutama klassinen sudenkuoppa, mitkä on mahdollista kiertää, mikäli ne tiedostaa hyvissä ajoin jo ennen yrityskaupoille lähtöä. Lue tästä vinkit, mitä tulee ottaa huomioon ja mitä taas välttää, kun halutaan saada paras mahdollinen lopputulos yrityskaupoissa!
Hyvin useasti keskustelut yrityskaupasta eivät etene neuvotteluihin saakka, koska osapuolten näkemykset yrityksen hinnasta ovat kaukana toisistaan. Reseptinä tähän on käydä avointa keskustelua ja perustella, mihin hintanäkemykset perustuvat. Tämän kautta aloitetaan rakentavat neuvottelut. Useimmiten paras lopputulos syntyykin rauhallisten ja rakentavien keskustelujen äärellä. Yhteinen näkemys löytyy useimmiten hyvinkin nopeasti.
Valmistautuminen yrityskauppaan on tärkeässä roolissa onnistumisen kannalta. Myyjän roolissa on hyvin tärkeää olla valmistautunut toimittamaan materiaaleja ja vastauksia nopealla aikataululla. Tämä johtuu siitä, että ostajalla saattaa olla hyvinkin rajallinen aikaikkuna, jolloin voi yrityskauppoja toteuttaa. Pitkittynyt neuvottelu voi monesti ajaa mahdollisen myynnin romukoppaan. Ostajan on myös tärkeää olla valmistautunut ostamaan kohdeyritys. Yleisin tilanne on se, että myyjä neuvottelee useamman tahon kanssa samaan aikaan, ja päätös kenen kanssa viimeistä tanssia lähdetään suorittamaan, tehdään useasti tarjousten perusteella. Ostaja tekee siis huolellisesti laaditun tarjouksen yrityksestä. Onkin hyvä pitää mielessä; minkälaisen tarjouksen haluaisit itse saada myyjänä?
Yrityskauppa on erittäin herkkä laji, joten elintärkeää onnistuneeseen lopputulemaan on käydä rehellistä ja avointa keskustelua. Jos toisella osapuolella tulee vähänkin tuntuma siitä, että kaikkea ei nyt kerrota tai jatkuvasti joutuu kaivamaan vastausta, ei käytetty aika johda mihinkään. Tällöin epäluottamus saattaa ottaa vallan ja vain itse yritys voi harvemmin pelastaa tilanteen.
Sudenkuoppien välttämiseksi; määritä yrityksesi arvo ammattilaisten kanssa, valmistaudu yrityskauppaan niin henkisellä tasolla kuin konkreettisestikin ja pyri aina avoimeen keskusteluun. Herlevi Holding tarjoaa mm. ilmaisia arvonmääritys- ja myytävyysanalyyseja, millä pääset lennokkaaseen starttiin yrityskaupoissasi. Lue lisää Herlevi-Holding.fi.
Uusimmat
Suosittuja uutisia
Kaksi yrityskauppaa kerralla – ja mieluinen yllätys
Kuka tämän muka ostaisi?
Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?