Single Blog

  • Home
  • Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?

Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?

Yrityskauppakonsultoinnissa on lopulta kyse yksinkertaisista asioista, tulee löytää sekä yhdistää yrityksestään luopuva yrittäjä ja sen ostamisesta kiinnostunut taho. Tätä prosessia olemme Herlevi Holding Oy:ssä hioneet jo usean vuoden ajan. 

Tarmo Herlevi ja Antti Kauppinen Herlevi Holding Oy:stä käyttävät ison osan ajastaan itsensä valmentamiseen sekä verkostoitumiseen muiden yrittäjien kanssa. Boost Finland -valmennus- ja verkostokonseptin kautta he ovat oppineet tuntemaan jo satoja suomalaisia pk-yrittäjiä.

Kesäkuussa 2022 naisyrittäjien Facebook-ryhmässä kyseltiin ihmisläheistä yritysvälittäjää. Luonnollisesti Tarmo ja Antti eivät kuulu kyseiseen ryhmään, mutta Boostin jäsen Tarja Kosonen ja moni muu saman verkoston naisjäsen suosittelivat Herlevi Holdingin palveluita ilmoitettuun toimeksiantoon. Annetut suositukset toivat Herlevi Holdingille viikossa vajaa kymmenen yhteydenottopyyntöä eri yrittäjiltä ympäri Suomen.

Yksi yhteydenotoista tuli uuden ajan Kirpputori Swap & Vintage 58 Oy:stä. Antti ja yrityksen toimitusjohtaja Ida-Maija Alakorpi saivat sovittua toimeksiannosta vielä heinäkuun aikana. Tapasimme heinäkuun alussa Tullintorilla Tampereella ja kävimme toimeksiannon yksityiskohtia läpi yhdessä Idan kanssa. Hänen toiveena oli löytää jatkaja yritykselleen, jotta hän itse pääsisi keskittymään omaan, uuteen intohimon lähteeseensä. 

Yrityksen myynti aloitettiin kesälomakaudesta huolimatta heti, ja markkinointi poiki nopeasti useita kyselyitä – olihan kyseinen kirpputori hyvin tunnettu ja suosittu Tampereen alueella. Muutamaa viikkoa myöhemmin Ida sai tavoitellun tarjouksen yrityksestään, ja yrityskauppa toteutettiin syyskuun lopulla. 

Avaimet onnistuneeseen yrityskauppaan olivat tässä toimeksiannossa: 
– Yrityksen tilanne oli hyvä, taloushallinto kunnossa ja maine alueella vahva.
– Yrittäjä keskittyi itse yrityksen pyörittämiseen koko toimeksiannon ajan, samaan aikaan ammattilainen kartoitti taustalla potentiaalista ostajaa.
– Myynti aloitettiin lomakauden aikana, kun ostajia yritykselle on liikkeellä.

Kuvassa Ida-Maija Alakorpi ja Antti Kauppinen Tulllintorilla heinäkuun alussa 2022, kun toimeksiannosta sovittiin.