Menneiden vuosikymmenien aikana olen ollut mukana kymmenissä yrityskaupoissa. Olen kasvattanut yritystäni ostamalla alan pienempiä yrityksiä, yhdistynyt samankokoisen toimijan kanssa ja lopulta päätynyt myymään yritykseni sopivalle ostajalle. Nopeimmillaan olen kasvattanut yrityksen liikevaihdon nollasta yli miljoonaan euroon – alle vuodessa. Aktiivisimmillani ostin neljä yritystä kuudessa kuukaudessa, ja teimme vielä pienen tuloksen ensimmäisen tilikauden päätteeksi. Täytyy sanoa, että pistin itseni likoon sen vuoden aikana ja vuosi oli hyvin opettavainen. Sain paljon apua alan ammattilaisilta, ja toki hyödynsin omaa osaamistani yrityskaupoissa. Matkan aikana opittuja asioita haluan jakaa sinulle näissä blogeissani. Tänään keskityn siihen, mihin yrittäjä usein tarvitsee apua yrityskaupassa.
Yrityskauppaa tehdään aina kahteen suuntaan; on myyjä, joka haluaa luopua yrityksestään sekä ostaja, joka haluaa laajentaa toimintaansa yrityskaupan avulla. Molemmilla tahoilla on oma intressi kaupan tekemiseksi. Tämän vuoksi käyn molempien osapuolten avun tarpeet erikseen läpi.
Yrityksen myyjä: Usein yrittäjä on tullut siihen pisteeseen elämässään, että on aika luovuttaa yritys (yrityskauppa) tai sen liiketoiminta (liiketoimintakauppa) eteenpäin. Syitä myymiseen on yleensä useita, ja palaan niihin myöhemmissä blogeissani. Tärkeintä myyjälle on esittää ostajalle mahdollisimman hyvin tulosta tekevä yritys ilman, että tulos on kiinni yrittäjän jaksamisesta. Olennaista on myös se, että yrityksen talous on hyvässä kunnossa. Tässä tilanteessa neuvon yrittäjää käyttämään näitä keskeisiä kumppaneita:
Kirjanpitäjä ja tilintarkastaja. He tarkistavat, että kaikki kirjat on suljettu oikein, ja kirjanpidosta ei löydy mitään turhaa tai epäilyttävää. Yrityskaupassa katsotaan yleensä kolme vuotta taaksepäin kirjanpitoa, otetaan mahdollisimman hyvä snapshot nykyhetkestä. Lisäksi yrityskaupassa ”ennustetaan” kaksi vuottaa eteenpäin eli budjetoidaan. Numeroiden tulee olla kunnossa.
Lakimies. Hänen kanssaan määritellään mitä ollaan myymässä ja luonnostellaan usein ostajan vaatimaa Due Dilligence -tarkistusta. Jokainen yrityskauppa vaatii kymmeniä / satoja sivuja sopimusdokumentteja ja ne tulee olla niin laadittu, että yrittäjä ymmärtää mihin sitoutuu. Hyvä lakimies maksaa sopimuksia tehdessä mutta säästää jos joku menee vikaan. Se on vakuutus, joka kannattaa ottaa.
Yrityksen myyntikonsultti: Usein konsultti, joka välittää yrityksiä tai auttaa yrittäjää myymään yritystä. Hän etsii ostajat ja neuvottelee heidän kanssaan yhdessä yrittäjän kanssa tai erikseen.
Kaiken edellä mainitun voi toki tehdä itsekin. Muistutan kuitenkin, että myyntihetkellä suurin arvo yrityksessä on senhetkinen tuloksentekokyky. Jos yrityskauppa prosessina kestää vaikka kuusi kuukautta kysyn usein yrittäjältä: kumpi tuottaa yrittäjälle enemmän; se, että keskittyy omaan ydinosaamiseen ja tuottaa yritykselleen enemmän tulosta prosessin aikana vai se, että säästää kumppanien kustannuksissa ja tekee sitä kautta enemmän tulosta? Lisääntyneen tuloksen voi kertoa yrityskaupan arvonkertoimella mutta kertaluontoiset menot voidaan eritellä pois kirjanpidon operatiivisista kuluista. Tämän vuoksi suosittelen ehdottomasti hyvän kumppanin löytämistä!
Vielä yksi vinkki yrityksen myyjälle: aloita yrityskaupan valmistelu hyvissä ajoin. Jos tiedät, että tulet myymään yrityksesi kannattaa se mainita kaikille tämän tyyppisille yhteistyökumppaneille. Näin paperit saadaan kuntoon jo ennen ensimmäistä palaveria!
Yrityksen ostajalle annan seuraavat vinkit: Käytä hyvää ammattilaista apunasi, jos olet ostamassa yritystä. Hän osaa haarukoida sopivia ostokohteita, jotka osuvat hyvin yrityksesi strategiaan. Isommissa yrityskaupoissa kannattaa käyttää myös rekrykonsultteja, jotka voivat haastatella ostettavan yrityksen avaintyöntekijät ennen kauppaa.
Näillä neuvoilla kohti onnistuneita yrityskauppoja!
Tarmo Herlevi yrityskaupan asiantuntija +358 44 0852300
Mikäli tarvitset apua omassa yrityskaupassa tai sen suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä tarmo.herlevi@herlevi-holding.fi. Kasvatan yritystäsi yrityskauppojen avulla ja autan sinua myös exit-strategian luonnissa.
Mihin yrittäjä tarvitsee apua yrityskaupoissa?
Menneiden vuosikymmenien aikana olen ollut mukana kymmenissä yrityskaupoissa. Olen kasvattanut yritystäni ostamalla alan pienempiä yrityksiä, yhdistynyt samankokoisen toimijan kanssa ja lopulta päätynyt myymään yritykseni sopivalle ostajalle. Nopeimmillaan olen kasvattanut yrityksen liikevaihdon nollasta yli miljoonaan euroon – alle vuodessa. Aktiivisimmillani ostin neljä yritystä kuudessa kuukaudessa, ja teimme vielä pienen tuloksen ensimmäisen tilikauden päätteeksi. Täytyy sanoa, että pistin itseni likoon sen vuoden aikana ja vuosi oli hyvin opettavainen. Sain paljon apua alan ammattilaisilta, ja toki hyödynsin omaa osaamistani yrityskaupoissa. Matkan aikana opittuja asioita haluan jakaa sinulle näissä blogeissani. Tänään keskityn siihen, mihin yrittäjä usein tarvitsee apua yrityskaupassa.
Yrityskauppaa tehdään aina kahteen suuntaan; on myyjä, joka haluaa luopua yrityksestään sekä ostaja, joka haluaa laajentaa toimintaansa yrityskaupan avulla. Molemmilla tahoilla on oma intressi kaupan tekemiseksi. Tämän vuoksi käyn molempien osapuolten avun tarpeet erikseen läpi.
Yrityksen myyjä: Usein yrittäjä on tullut siihen pisteeseen elämässään, että on aika luovuttaa yritys (yrityskauppa) tai sen liiketoiminta (liiketoimintakauppa) eteenpäin. Syitä myymiseen on yleensä useita, ja palaan niihin myöhemmissä blogeissani. Tärkeintä myyjälle on esittää ostajalle mahdollisimman hyvin tulosta tekevä yritys ilman, että tulos on kiinni yrittäjän jaksamisesta. Olennaista on myös se, että yrityksen talous on hyvässä kunnossa. Tässä tilanteessa neuvon yrittäjää käyttämään näitä keskeisiä kumppaneita:
Kaiken edellä mainitun voi toki tehdä itsekin. Muistutan kuitenkin, että myyntihetkellä suurin arvo yrityksessä on senhetkinen tuloksentekokyky. Jos yrityskauppa prosessina kestää vaikka kuusi kuukautta kysyn usein yrittäjältä: kumpi tuottaa yrittäjälle enemmän; se, että keskittyy omaan ydinosaamiseen ja tuottaa yritykselleen enemmän tulosta prosessin aikana vai se, että säästää kumppanien kustannuksissa ja tekee sitä kautta enemmän tulosta? Lisääntyneen tuloksen voi kertoa yrityskaupan arvonkertoimella mutta kertaluontoiset menot voidaan eritellä pois kirjanpidon operatiivisista kuluista. Tämän vuoksi suosittelen ehdottomasti hyvän kumppanin löytämistä!
Vielä yksi vinkki yrityksen myyjälle: aloita yrityskaupan valmistelu hyvissä ajoin. Jos tiedät, että tulet myymään yrityksesi kannattaa se mainita kaikille tämän tyyppisille yhteistyökumppaneille. Näin paperit saadaan kuntoon jo ennen ensimmäistä palaveria!
Yrityksen ostajalle annan seuraavat vinkit: Käytä hyvää ammattilaista apunasi, jos olet ostamassa yritystä. Hän osaa haarukoida sopivia ostokohteita, jotka osuvat hyvin yrityksesi strategiaan. Isommissa yrityskaupoissa kannattaa käyttää myös rekrykonsultteja, jotka voivat haastatella ostettavan yrityksen avaintyöntekijät ennen kauppaa.
Näillä neuvoilla kohti onnistuneita yrityskauppoja!
Tarmo Herlevi
yrityskaupan asiantuntija
+358 44 0852300
Mikäli tarvitset apua omassa yrityskaupassa tai sen suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä tarmo.herlevi@herlevi-holding.fi. Kasvatan yritystäsi yrityskauppojen avulla ja autan sinua myös exit-strategian luonnissa.
Uusimmat
Suosittuja uutisia
Kaksi yrityskauppaa kerralla – ja mieluinen yllätys
Kuka tämän muka ostaisi?
Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?