Suomessa käytetään usein sanoja ”yrityskauppa” ja ”exit” synonyymien lailla. Periaatteessa kyseessä on sama asia – joku antaa rahaa siitä, että yrityksen omistussuhde vaihtuu.
Lähtökohtaisesti yrityskauppa tehdään silloin, kun yrittäjällä on halu luopua yrityksestään. Taustalla voi olla esimerkiksi eläköityminen, sairaus, muutto toiselle paikkakunnalle tai halu muuten vain lopettaa yritystoiminta. Ollaankin tilanteessa, jossa myynti on yrittäjän ainoa optio. Yritys laitetaan myyntiin ja toivotaan, että löytyy hyvä ostaja. Tällaisia yrityskauppoja tehdään Suomessa vuosittain tuhansia.
Exitistä on kyse silloin, kun ulkopuolinen taho ilmaisee halukkuuden ostaa omistamasi yritys, ja sillä on jotain tiettyä arvoa ostajalle. Käytän itse termiä ”exit” silloin, kun yrityksestä ollaan valmiita maksamaan iso preemio eli korotettu hinta suhteessa tuloksentekokykyyn. Silloin ostetaan tulevaisuuden tuotto-odotuksia, hyvää tiimiä, asiakkaita, teknologiaa tai patentteja. Usein exit-tilanteissa ostaja on yhteydessä myyjään ja aloittaa tunnustelut yrityksen ostamisesta. Myyjä onkin hyvässä neuvotteluasemassa, joten kaupan arvo luonnollisesti kasvaa.
Kun yrityskauppa tulee strategisesti ajankohtaiseksi, onkin tärkeää saattaa todelliset ostajat ja myyjät yhteen niin, että molemmat osapuolet saavat kokonaisuudesta lisäarvoa.
Kuka tahansa yrittäjä voi tavoitella saavansa yrityksestään hyvän exitin tulevaisuudessa. Se vaatii tietysti onnistumisia ja menestymistä. Laadukkaassa exitissä yrityksestäsi ollaan milloin tahansa valmiita maksamaan hyvä preemio. Hyvän preemion rajana pidän yleensä sitä, että yrityksen arvo on enemmän kuin viisi kertaa edellisen tilikauden tulos. Ja siihen lisätään yrityksen varaston arvo ja olemassa oleva brändiarvo.
Kokonaisuudessa pitää osata huomioida epäonnistumiset, sietää epäonnistumisten vaikutukset, ottaa niistä opiksi, ja jatkaa kohti unelmaa. Matkalla kannattaa myös kuunnella ihmisiä, jotka ovat joskus yrityksensä saaneet exitoitua hyvään hintaan.
Tarmo Herlevi yrityskaupan asiantuntija +358 44 0852300
Mikäli tarvitset apua omassa yrityskaupassa tai sen suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä tarmo.herlevi@herlevi-holding.fi. Kasvatan yritystäsi yrityskauppojen avulla ja autan sinua myös exit-strategian luonnissa.
Onko exitillä ja yrityskaupalla eroa?
Suomessa käytetään usein sanoja ”yrityskauppa” ja ”exit” synonyymien lailla. Periaatteessa kyseessä on sama asia – joku antaa rahaa siitä, että yrityksen omistussuhde vaihtuu.
Lähtökohtaisesti yrityskauppa tehdään silloin, kun yrittäjällä on halu luopua yrityksestään. Taustalla voi olla esimerkiksi eläköityminen, sairaus, muutto toiselle paikkakunnalle tai halu muuten vain lopettaa yritystoiminta. Ollaankin tilanteessa, jossa myynti on yrittäjän ainoa optio. Yritys laitetaan myyntiin ja toivotaan, että löytyy hyvä ostaja. Tällaisia yrityskauppoja tehdään Suomessa vuosittain tuhansia.
Exitistä on kyse silloin, kun ulkopuolinen taho ilmaisee halukkuuden ostaa omistamasi yritys, ja sillä on jotain tiettyä arvoa ostajalle. Käytän itse termiä ”exit” silloin, kun yrityksestä ollaan valmiita maksamaan iso preemio eli korotettu hinta suhteessa tuloksentekokykyyn. Silloin ostetaan tulevaisuuden tuotto-odotuksia, hyvää tiimiä, asiakkaita, teknologiaa tai patentteja. Usein exit-tilanteissa ostaja on yhteydessä myyjään ja aloittaa tunnustelut yrityksen ostamisesta. Myyjä onkin hyvässä neuvotteluasemassa, joten kaupan arvo luonnollisesti kasvaa.
Kun yrityskauppa tulee strategisesti ajankohtaiseksi, onkin tärkeää saattaa todelliset ostajat ja myyjät yhteen niin, että molemmat osapuolet saavat kokonaisuudesta lisäarvoa.
Kuka tahansa yrittäjä voi tavoitella saavansa yrityksestään hyvän exitin tulevaisuudessa. Se vaatii tietysti onnistumisia ja menestymistä. Laadukkaassa exitissä yrityksestäsi ollaan milloin tahansa valmiita maksamaan hyvä preemio. Hyvän preemion rajana pidän yleensä sitä, että yrityksen arvo on enemmän kuin viisi kertaa edellisen tilikauden tulos. Ja siihen lisätään yrityksen varaston arvo ja olemassa oleva brändiarvo.
Kokonaisuudessa pitää osata huomioida epäonnistumiset, sietää epäonnistumisten vaikutukset, ottaa niistä opiksi, ja jatkaa kohti unelmaa. Matkalla kannattaa myös kuunnella ihmisiä, jotka ovat joskus yrityksensä saaneet exitoitua hyvään hintaan.
Tarmo Herlevi
yrityskaupan asiantuntija
+358 44 0852300
Mikäli tarvitset apua omassa yrityskaupassa tai sen suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä tarmo.herlevi@herlevi-holding.fi. Kasvatan yritystäsi yrityskauppojen avulla ja autan sinua myös exit-strategian luonnissa.
Uusimmat
Suosittuja uutisia
Kaksi yrityskauppaa kerralla – ja mieluinen yllätys
Kuka tämän muka ostaisi?
Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?