Alkuun; jokaista yritystä ei ole perustettu myytäväksi. Ei edes suurinta osaa. Jos haaveena kuitenkin on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus yrityskaupan avulla, suosittelen tutustumaan näihin blogeihin.
Miksi isompi firma on arvokkaampi kuin pienempi firma?
Yrityskauppoja tehdään Suomessa paljon — arviolta noin 3500* yritystä vaihtaa omistajaa vuosittain. Jokaiseen yrityskauppaan liittyy transaktiokuluja, eli kaupan tekeminen synnyttää kustannuksia. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kulut ovat suurin piirtein samat isossa ja pienemmässä kaupassa. Tämän vuoksi isommat ostajat suosivat isompien yritysten ostamista, ja se näkyy kauppasummassa. Usein yritys saa samalla enemmän asiakkaita ja liikevaihtoa, joten siitä kannattaa maksaa hieman enemmän.
Esimerkkinä: Yritys A työllistää viisi ihmistä, ja liikevaihto on miljoona euroa. Vuosittainen tulos yrityksessä on 100.000€, ja varallisuutta on 250.000€. Tällöin myyntihinta voisi olla varallisuus (250.000€) + kertoimena 2,5 x vuositulos (2,5 x 100.000€ = 250.000€). Lopullinen kauppasumma olisi siis 500.000€ (250.000€ + 2,5 x 100.000€). Näillä arvoilla yritys voitaisiin myydä esim. eläköitymisen yhteydessä uusille omistajille.
Yritys A päättää kuitenkin yhdistyä osakevaihdolla ensin yrityksen B kanssa, jossa on sattumoisin tismalleen samat tunnusluvut. Tulisiko tämän jälkeen yrityskauppa miljoonan arvoinen? Ei, syynä tälle on se, että ostaja arvottaa korkeammaksi tätä isompaa yritystä, ja antaa kertoimeksi 3,5 x vuositulos. Näin uuden yritysryppään arvoksi muodostuu varallisuus (500.000€) + odotusarvo 3,5 x vuositulos (3,5 x 200.000€ = 700.000€). Lopullinen kauppasumma olisi siis 1.200.000€ (500.000€ + 3,5 x 200.000€). Koska Yrityksen A ja B omistajat omistavat nyt puoliksi tämän yhtiön, ovat molemmat saaneet yhdistymällä 100.000 euroa lisää arvoa itselleen.
Mikäli yhdistynyt yritys on hyödyntänyt synergiahyödyt (ts. vähemmän hallintoa suhteessa myyntivolyymiin) on yhdistynyt yritys voinut tehdä 200.000€ vuosituloksen sijaan jo 300.000€ tulosta. Tällöin yrittäjän tulisi olla tyytyväinen, kun transaktiopäivänä katsoo tiliotetta.
Kenen kanssa sinun yrityksesi kannattaisi yhdistyä vuosi ennen exitiä? Tunnetko valmiiksi jonkun? Niin tai näin, asiaa kannattaa pohtia, siitä kannattaa jutella sekä juoda kuppi kahvia näiden laskelmien ja skenaarioiden kanssa. Isoimmat ja kannattavat firmat kiinnostavat ostajaehdokkaita useammin.
Yrityskaupoissa on monia vaiheita, jossa oikealla tiedolla ja toimenpiteillä voidaan vaikuttaa positiivisesti lopputulokseen. Yritystä kannattaa valmistella myyntiin jo ennen varsinaista myyntihetkeä, ja myös sen arvonkorotusta kannattaa suunnitella huolellisesti.
Tarmo Herlevi yrityskaupan asiantuntija +358 44 0852300
Yrityskauppa on enemmän kuin yrityksen myyntiä
Yrityskaupalla vauraaksi — odotuksella lisäarvoa
Alkuun; jokaista yritystä ei ole perustettu myytäväksi. Ei edes suurinta osaa. Jos haaveena kuitenkin on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus yrityskaupan avulla, suosittelen tutustumaan näihin blogeihin.
Miksi isompi firma on arvokkaampi kuin pienempi firma?
Yrityskauppoja tehdään Suomessa paljon — arviolta noin 3500* yritystä vaihtaa omistajaa vuosittain. Jokaiseen yrityskauppaan liittyy transaktiokuluja, eli kaupan tekeminen synnyttää kustannuksia. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kulut ovat suurin piirtein samat isossa ja pienemmässä kaupassa. Tämän vuoksi isommat ostajat suosivat isompien yritysten ostamista, ja se näkyy kauppasummassa. Usein yritys saa samalla enemmän asiakkaita ja liikevaihtoa, joten siitä kannattaa maksaa hieman enemmän.
Esimerkkinä: Yritys A työllistää viisi ihmistä, ja liikevaihto on miljoona euroa. Vuosittainen tulos yrityksessä on 100.000€, ja varallisuutta on 250.000€. Tällöin myyntihinta voisi olla varallisuus (250.000€) + kertoimena 2,5 x vuositulos (2,5 x 100.000€ = 250.000€). Lopullinen kauppasumma olisi siis 500.000€ (250.000€ + 2,5 x 100.000€). Näillä arvoilla yritys voitaisiin myydä esim. eläköitymisen yhteydessä uusille omistajille.
Yritys A päättää kuitenkin yhdistyä osakevaihdolla ensin yrityksen B kanssa, jossa on sattumoisin tismalleen samat tunnusluvut. Tulisiko tämän jälkeen yrityskauppa miljoonan arvoinen? Ei, syynä tälle on se, että ostaja arvottaa korkeammaksi tätä isompaa yritystä, ja antaa kertoimeksi 3,5 x vuositulos. Näin uuden yritysryppään arvoksi muodostuu varallisuus (500.000€) + odotusarvo 3,5 x vuositulos (3,5 x 200.000€ = 700.000€). Lopullinen kauppasumma olisi siis 1.200.000€ (500.000€ + 3,5 x 200.000€). Koska Yrityksen A ja B omistajat omistavat nyt puoliksi tämän yhtiön, ovat molemmat saaneet yhdistymällä 100.000 euroa lisää arvoa itselleen.
Mikäli yhdistynyt yritys on hyödyntänyt synergiahyödyt (ts. vähemmän hallintoa suhteessa myyntivolyymiin) on yhdistynyt yritys voinut tehdä 200.000€ vuosituloksen sijaan jo 300.000€ tulosta. Tällöin yrittäjän tulisi olla tyytyväinen, kun transaktiopäivänä katsoo tiliotetta.
Kenen kanssa sinun yrityksesi kannattaisi yhdistyä vuosi ennen exitiä? Tunnetko valmiiksi jonkun? Niin tai näin, asiaa kannattaa pohtia, siitä kannattaa jutella sekä juoda kuppi kahvia näiden laskelmien ja skenaarioiden kanssa. Isoimmat ja kannattavat firmat kiinnostavat ostajaehdokkaita useammin.
Yrityskaupoissa on monia vaiheita, jossa oikealla tiedolla ja toimenpiteillä voidaan vaikuttaa positiivisesti lopputulokseen. Yritystä kannattaa valmistella myyntiin jo ennen varsinaista myyntihetkeä, ja myös sen arvonkorotusta kannattaa suunnitella huolellisesti.
Tarmo Herlevi
yrityskaupan asiantuntija
+358 44 0852300
Uusimmat
Suosittuja uutisia
Kaksi yrityskauppaa kerralla – ja mieluinen yllätys
Kuka tämän muka ostaisi?
Miten rakentuu menestyksekkään yrityskaupan myynti- ja markkinointiprosessi?