Single Blog

  • Home
  • Miten yrityksen ostajat ja myyjät kohtaavat yrityskaupoissa?

Miten yrityksen ostajat ja myyjät kohtaavat yrityskaupoissa?

Aikoinaan mietin yrityskauppauutisia lukiessani, että mitenköhän nuo ihmiset ovat alun perin kohdanneet toisensa? Siinä on iso kysymys – jollakin olisi halu myydä yritys ja toisella ostaa. Miten nämä ihmiset saatetaan yhteen?

90-luvulla muistan lukeneeni Hesarin loppuosan ilmoituksia-palstalta, minkälaisia yrityksiä on myynnissä. Kun siirryin itse yrittäjäksi, tuli minulle muutaman vuoden ajan Kauppalehti. Myös siellä mainostettiin myynnissä olevia yrityksiä. Talouselämä-lehden tilauksen myötä aloin löytämään mielenkiintoista luettavaa kuukausittain julkaistavassa yrityskauppoja-osiossa. 

Maailma on muuttunut. Tänä päivänä valtaosa myynnissä olevista yrityksistä viedään erilaisille Internetissä toimiville markkinapaikoille. Tunnetuin ja käytetyin lienee Yrityspörssi, jota ainakin itse käytän paljon. Tämä on tietysti vain jäävuoren huippu, eli meillä on paljon yrityksiä, joiden yrittäjä on a) päättänyt myydä yrityksen sekä usein b) antanut myyntitoimeksiannon jollekin välittäjälle. 

Julkisen myynnin lisäksi on parhaillaan monta kertaa enemmän yrittäjiä, jotka harkitsevat yrityksen myyntiä tai ostamista, kun sopiva osuu kohdalle. Suomessa toimii useita konsultteja, joiden päämiehiä ovat yrityskauppojen kautta kasvua etsivät isompien alojen toimijat. Nämä etsivät aktiivisesti ostettavia yrityksiä jonkun tietyn toimialan sisältä. Itselleni mieleen tulee viime vuosilta mm. seuraavat toimialat: kiinteistöhuolto, isännöinti, tilitoimistot, IT-alan toimijat ja kunnossapitoa suorittavat yritykset. Tilannetta, jossa myyjä on itse alan konsultteihin etukäteen yhteydessä voidaan kutsua myös hiljaiseksi myynniksi.

Miten toimia, jos haluaa myydä yrityksen mutta ei tiedä, mistä kannattaa aloittaa? 

  1. Neuvon sinua olemaan yhteydessä johonkin tahoon, joka on tehnyt alalla useampia yrityskauppoja. 
  2. Oikea ajoitus on tärkeää, kuten aikaisemmissa blogeissani olen kirjoittanut. Mieti, onko nyt oikea aika myydä yritys, vai keskittyä tuloksen tekemiseen vielä hetki ja myydä sitten. 
  3. Omasta yrityksestä kannattaa suorittaa arvonmääritys, joka yleensä on melko helppo, nopea ja edullinen prosessi. Siinä yrittäjä saa ulkopuolisen näkemyksen yrityksen arvosta, jota on sitten helppo peilata omaan valuaationäkemykseen. 
  4. Mieti, haluaisitko käyttää omaa aikaasi yrityksen myyntiin vai antaa ammattilaisen hoitaa sen. Usein neuvon omistajaa keskittymään ennemmin liikevoiton maksimointiin kuin myyntikomissiossa säästämiseen. Korkeampi liikevoitto tulee kauppahinnassa moninkertaisesti takaisin.
  5. Jos käytät alan ammattilaista, kannattaa verrata erilaisia ratkaisuja keskenään – hinnoissa ja sisällöissä on eroja. 
  6. Kun päätös myymisestä ja valuaatiotavoitteesta on syntynyt, päätä vielä, laitatko yrityksesi yleiseen myyntiin esim. internetpalstalle vai hiljaiseen myyntiin. Voit myös jäädä odottamaan sopivan ostajakandidaatin ilmestymistä. 

Minulta usein kysytään, kannattaisiko minun myydä yritys vai omistaa se pidempään? Helppoa vastausta tuohon ei ole. Sen kuitenkin sanon, että jos haluat tulla miljonääriksi Suomessa, on yrityksen myynti siihen ehkä kuitenkin kaikkein nopein väylä. Osta tai perusta yritys, kehitä sitä määrätietoisesti ja myy pois. Elämässä on niin paljon parempia asioita rakastaa ja tulla rakastetuksi kuin se, että ylläpitää liian pitkään omaa yritystään.

Yrityskauppaterveisin,

Tarmo Herlevi

Yrityskaupan asiantuntija
+358 44 0852300