Single Blog

  • Home
  • Vuosittain Suomeen tulee enemmän miljonäärejä yrityskauppojen avulla kuin esimerkiksi lottoamalla

Vuosittain Suomeen tulee enemmän miljonäärejä yrityskauppojen avulla kuin esimerkiksi lottoamalla

Silti lottoamista harjoittaa paljon suurempi määrä ihmisiä kuin mitä meitä yrittäjiä on. Miten siis rikastua yrityskaupan avulla? 

Toki yrittäjille rikastuminen on useimmiten menestymisen sivutuote, ja tärkeämpiä syitä itse yrittäjyyteen on paljon. Itselleni yrittämisessä tärkeintä on vapaus määritellä itse omat työajat, lomat, toimenkuvat ja se, mitä ylipäänsä tekee. Raha tulee menestymisen sivutuotteena, ja menestymiseen on omat kaavansa. 

Halusin kirjoittaa siitä, miten sinä voisit valmistella yrityksestäsi exit-kelpoisen? Mitä kaikkea sinun tulee ottaa huomioon?

Ensiksi; Yritys kannattaa olla aina ns. exit -kelpoinen, olit sitten aikeissa myydä sen joskus tai et. Se tarkoittaa sitä, että yrityksesi on toimialallaan niin menestynyt, että joko kasvuhakuiset kilpailijasi tai sijoittajaryhmä haluavat ostaa yrityksesi. Mistä tämän tietää? Siitä, että sinulle tulee puheluita ja kyselyitä aikeestasi mahdollisesti myydä yrityksesi. Silloin tiedät onnistuneesi. 

Mihin sinun tulee keskittyä, jotta yrityksesi on exit -kelpoinen?

  1. Toimiiko yrityksesi toimialalla, joka kasvaa? Itse aloitin nuorena miehenä myymään kopiokoneita, mutta tänä päivänä kopiokoneen myyntiyrityksellä tuskin olisi paljon kysyntää. Siksi vaihdoinkin bisneskulmaa jo 20 vuotta sitten IT-alalle, ja se taas on kasvanut huimasti. Mieti, mikä on sinun toimialasi sisällä kasvavin toimiala ja panosta siihen. Jos sellaista ei löydy, muista vapautesi itse valita mitä teet. Aina voi oppia uuden bisneksen. 
  2. Syntyykö kassavirtasi yksittäisistä kertakaupoista vai asiakkaiden maksamista jatkuvista palvelu-tuotoista (Recurring Revenue)? Vaikka isot kertakaupat ovat mukavia tehdä johtuen helposti avattavasta tuottorakenteesta, jatkuvat palvelutuotot ovat pitkällä tähtäimellä aina kannattavampia. Yrityskauppatilanteessa sillä on huomattavan suuri painoarvo, kun lasketaan yrityksesi arvoa. Mieti, mitkä toimialat ovat jo siirtyneet kuukausi- tai vuosilaskutukseen. Esimerkkejä on paljon alkaen videovuokraamisesta (Netflix) auton pesupalveluun (Juhlapesu) tai parturi-kampaamoon (M-Room).
  3. Keskity vuosittaiseen tulokseen. Liikevaihtoa on helppo saada, mutta tuloksen tekeminen on vaikeaa. Mikä on toimialasi keskimääräinen tuotto (Ebita)? Pyri saavuttamaan ainakin 1,5 x parempi tulos, mielellään yli kaksi kertaa parempi kuin toimialasi keskimääräinen tuotto. Miten se onnistuu? Mittaroimalla kaikkea sitä millä tulos tehdään – ja jatkuvasti paremmin. Osta edullisemmin, vaadi suurempaa myyntimäärää, keskity parhaisiin tuotteisiin, lopeta kannattamattomat tuotteet ja asiakkuudet, nosta hintoja säännöllisesti, tuota parasta laatua. Muista mitata asiakkaiden suositteluhalukkuutta (NPS) ja henkilöstön työskentelytyytyväisyyttä.
  4. Muutu yrittäjävetoisesta tiimivetoiseksi. Ostajat haluavat ostaa tiimejä, eivät yrittäjää. Uudelle omistajalle yrittäjän vapaudenkaipuu (=useimmiten syy ryhtyä yrittäjäksi) on myrkkyä. Uusi omistaja haluaa sitoutuneen tiimin toteuttamaan heidän strategiaansa, ei niskoittelevaa yrittäjää. Jos haluat myydä joskus yrityksesi, kannattaa rakentaa toimivat tiimit hyvissä ajoin. Miksi näin? Ostajalle yrityskauppa on aina rekrytointien vaihtoehto. Eli ostanko firman vai palkkaanko oman tiimin tälle toimialalle? Tätä ostaja puntaroi mielessään. Siksi sinulla tulee olla kilpailukykyinen vaihtoehto, jossa sinulla on jo tämä tiimi valmiina. Tärkeitä asioita ovat myös asiakkaat, toimintaprosessit, brändi ja yrityksen kyky tehdä tulosta. 

Olen itse rakentanut 25 vuoden aikana vajaa kymmenen yritystä ja noudattanut näitä ohjeita liki alusta lähtien. Aina en ole onnistunut, muutama konkurssikin on tullut tehtyä, vaikka on niitä onnistumisiakin tullut. Exit -kelpoisten yritysten rakentaminen ja toisten yrittäjien auttaminen ko. osa-alueessa on minulle luontainen intohimo, ja siinä olen hyvä. Ota yhteyttä, ja tervetuloa juttelemaan asiasta lisää milloin vain! 

Tarmo Herlevi
yrityskaupan asiantuntija
+358 44 0852300

Mikäli tarvitset apua omassa yrityskaupassa tai sen suunnittelussa, ota rohkeasti yhteyttä tarmo.herlevi@herlevi-holding.fi. Kasvatan yritystäsi yrityskauppojen avulla ja autan sinua myös exit-strategian luonnissa.